Δευτέρα, 26 Απριλίου 2010

Ενότητα 11, Συγγενικές σχέσεις- Δραστηριότητες (2)




 1. Η γενική πτώση μπορεί να χρησιμοποιηθεί 

Α. Να συμπληρώνει ρήμα σαν   έμμεσο αντικείμενο
 
Β. Να συμπληρώνει ένα ουσιαστικό σαν ετερόπτωτος προσδιορισμός (επιρρηματικός προσδιορισμός), οπότε μπορεί να δηλώνει 
  • την αιτία , πχ τραυματίας  αυτοκινητιστικού (της αιτίας)

  • τον ιδιοκτήτη, πχ το τετράδιο του Σπύρου  (κτητική)

  • το περιεχόμενο, πχ βαρέλι κρασιού (του περιεχομένου)

  • μια ιδιότητα ή ένα χαρακτηριστικό, πχ ελαιόλαδο Μάνης ,μπλούζα μπλε χρώματος, οθόνη 32 ιντσών  (της ιδιότητας) 

  • το δημιουργό, πχ η Οδύσσεια του Ομήρου  (του δημιουργού)

  •  τη μέτρηση χρόνου ή τόπου, πχ διάλειμμα δέκα λεπτών

  • τον τόπο, πχ Η ναυμαχία του Ναβαρίνου 

  • το σκοπό,  πχ δάκρυα λύπης,

  • ένα σύνολο που διαιρείται, τα παιδιά του θεατρικού (διαιρετική)

  • γενική υποκειμενική πχ  η νίκη των Αθηναίων (νίκησαν οι Αθηναίοι)

  • γενική αντικειμενική  πχ  η φροντίδα του παιδιού (φροντίζω το παιδί)

Υπογράμμισε τις γενικές  (       και       )και σημείωσε με βελάκι τη λέξη στην οποία αναφέρονται . Προσπάθησε να τις χαρακτηρίσεις

Αρχές της βδομάδας ο παππούς μου θύμωσε, γιατί δεν πήρα το καλάμι του ψαρέματος να πάω μαζί του στις όχθες του ποταμού για ψάρεμα πέστροφας.
Χτες, 26 Απριλίου, κατσούφιασε κι η γιαγιά γιατί ξέχασα να της αγοράσω από το φούρνο του θείου  ψωμί πολυτελείας και λάδι Κρήτης.
Η αδελφή μου απόκτησε αρχές του περασμένου μήνα ένα μωρό. Η φροντίδα του παιδιού την κουράζει πολύ.
Μετά από περπάτημα τριών χιλιομέτρων, φτάσαμε επιτέλους στο κτήμα του παππού Μετά από διάβασμα δύο ωρών, η μητέρα μου επέτρεψε να πάω στο σπίτι του κολλητού μου .
Χαρήκαμε πολύ με τη νίκη της ομάδας μας στο βόλεϊ .
Στα επόμενα μαθήματα θα κάνουμε αποσπάσματα από τον Επιτάφιο του Γ. Ρίτσου και τη Φρουτοπία του  Ε. Τριβιζά.

Ξαναθυμάμαι πώς συνδέω προτάσεις
με αντίθετο νόημα

1. Χρησιμοποιούμε αντιθετικούς συνδέσμους , επιρρήματα ή σύνολα λέξεων 
  
αλλά, μα , όμως, παρά, μόνο, ωστόσο, εντούτοις, μάλιστα, έπειτα μολαταύτα, εξάλλου, μολονότι, αν και, και να...

2. Μπαίνουν στην αρχή της εξαρτημένης πρότασης και το νόημα τους είναι αντίθετο από το νόημα της ανεξάρτητης. Οι προτάσεις αυτές λέγονται εναντιωματικές ή παραχωρητικές.

Και να μη μου το έλεγες, εγώ θα το έκανα.
Αν και ξέρει την απάντηση, δε μπορεί να την πει σωστά.

3. Κάποιοι αντιθετικοί σύνδεσμοι όμως  (όμως, ωστόσο, εντούτοις, μάλιστα, μολαταύτα, έπειτα)μπορούν να μπουν και στη μέση ή το τέλος της εξαρτημένης πρότασης.

Κατάλαβα ότι ο Βασίλης αντέγραψε στο διαγώνισμα. Δε μίλησα όμως, γιατί είναι φίλος μου.

4. Χρησιμοποιούμε και μια άλλη μορφή αντιθετικής σύνδεσης, όταν θέλουμε να τονίσουμε περισσότερο το δεύτερο μέρος της:

Δεν αρνήθηκε μόνο να φάει το γεύμα του αλλά ούτε νερό ήπιε.

5. Μερικές φορές , όταν συνδέεται μια αρνητική με μια καταφατική πρόταση, ο αντιθετικός σύνδεσμος παραλείπεται .

Δε βαριέμαι απλά, (αλλά) είμαι έτοιμος να κοιμηθώ .

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου