Κυριακή 28 Φεβρουαρίου 2010

Η πολιορκία και η Έξοδος του Μεσολογγίου



Την ίδια περίοδο που ο Ιμπραήμ βρίσκεται στην Πελοπόννησο, οι Τούρκοι με τον Κιουταχή πολιορκούν το Μεσολόγγι με πολύ στρατό.

Διαφάνεια 4
Ο μηχανικός Μιχαήλ Κοκκίνης είχε αναλάβει την οχύρωση της πόλης. Πάνω βλέπουμε σκίτσο του για την κατασκευή των οχυρώσεων (27 Δεκεμβρίου 1825)

Διαφάνεια 4
Μετά την ανακαίνιση του φρουρίου από τον Κοκκίνη τοποθετήθηκαν 52 σιδερένια κανόνια.



Τον πρώτο καιρό ο Μιαούλης κατάφερνε να σπάει τον αποκλεισμό από τη θάλασσα και μετέφερε εφόδια. Οι πολιορκημένοι , μάλιστα, με τη βοήθεια του Καραϊσκάκη κι άλλων οπλαρχηγών βγήκαν και επιτέθηκαν στο στρατό του Κιουταχή, αναγκάζοντάς τον να αποσυρθεί.


Ο Ιμπραήμ θεώρησε ότι ο Κιουταχής καθυστερούσε στο Μεσολόγγι και πέρασε στη Ρούμελη για να τον βοηθήσει στην πολιορκία .
Στις 12 Δεκεμβρίου 1825 ο Ιμπραήμ έφτασε στο Μεσολόγγι και ζήτησε από τον Κιουταχή να αναλάβει ο Ίδιος και οι άντρες του την πολιορκία. Μάλιστα, χαρακτήρισε περιφρονητικά τα τείχη του «φράχτη» και άστοχα υπολόγισε ότι θα τα καταλάμβανε μέσα σε 15 ημέρες.





Η πολιορκία άρχισε να γίνεται στενότερη, ο κανονιοβολισμός πυκνότερος. Παράλληλα ο Ιμπραήμ έστελνε προτάσεις στους πολιορκημένους να διαπραγματευτούν




1826 Το Μεσολόγγι πολιορκείται
από Κιουταχή και Ιμπραήμ




Όμως ο καιρός περνούσε και ο Ιμπραήμ αναγκάστηκε να ζητήσει από τον Κιουταχή βοήθεια. Οι δύο στρατηγοί, μαζί τώρα, με πολυάριθμο στρατό ( 15.000 Αιγύπτιοι και 10.000 Τούρκοι) άρχισαν συστηματικό βομβαρδισμό, χωρίς να αφήνουν τους πολιορκημένους να πάρουν ανάσα.



Μέχρι τα τέλη Μαρτίου 1826 ο Ιμπραήμ είχε καταλάβει τα νησάκια της λιμνοθάλασσας (Ντολμά, Βασιλάδι κ.ά.)


Οι μέρες για τους πολιορκημένους ήταν φοβερές. Οι εχθροί είχαν ρίξει πάνω από 100.000 βόμβες κι είχαν καταστρέψει τους προμαχώνες και τα σπίτια τους. Η πείνα, η δίψα και οι αρρώστιες θέριζαν τους πολιορκημένους.

Απευθύνθηκαν στην Προσωρινή Διοίκηση του Ναυπλίου, περιέγραψαν την τραγική κατάσταση στην οποία βρίσκονταν και έκαναν αγωνιώδεις επικλήσεις για αποστολή εφοδίων ή τροφίμων.
Ο Μιαούλης, που, έφτασε τέλη Μαρτίου 1826, δεν κατάφερε να διασπάσει τον εχθρικό κλοιό.


Οι συνεχείς εκκλήσεις του Μιαούλη και των «ελεύθερων πολιορκημένων» προς τη Διοίκηση συνεχίστηκαν χωρίς αποτέλεσμα,
Στις επιστολές τους προς τους έξω εκφράζουν όχι μόνο την αγωνία τους αλλά και το θυμό τους:

«Εάν δεν κινηθήτε
να όψεσθε, να όψεσθε,
να όψεσθε».




Όταν πια έχασαν κάθε ελπίδα, αποφάσισαν να επιχειρήσουν έξοδο τη νύχτα της 10ης προς 11η Απριλίου, Κυριακή των Βαΐων.


Η ηρωική έξοδος , 11 Απριλίου 1826


Μέσα στο Μεσολόγγι βρισκόταν η Φρουρά, περίπου 3.500 άντρες, πολίτες περίπου 1500, γυναικόπαιδα περίπου 5.500, συνολικά 10.600 άτομα, οι οποίοι παρά την τραγική θέση στην οποία βρισκόντουσαν απέρριψαν τις εχθρικές προτάσεις για παράδοση.


Με δύο αγγελιαφόρους ειδοποίησαν τους οπλαρχηγούς για την έξοδο και ζήτησαν να γίνει ταυτόχρονη επίθεση κι απ’ έξω, ώστε να διευκολυνθούν κατά τη φυγή τους.
Άρχισαν οι προετοιμασίες: Μετέφεραν τους πληγωμένους, τους άρρωστους και τους γέροντες στα οχυρωμένα σπίτια, ώστε να πεθάνουν μαχόμενοι, κι έσπασαν ό,τι δε μπορούσαν να μεταφέρουν από πολεμικό υλικό.
Ο συνηθισμένος αποχαιρετισμός τους ήταν «καλήν αντάμωσιν εις τον άλλον κόσμον».


Το μεσημέρι της 10ης Απριλίου συγκεντρώθηκαν στον προμαχώνα και κατάρτισαν το σχέδιο της Εξόδου:
Θα περνούσαν από τις ξύλινες γέφυρες χωρισμένοι σε 3 σώματα. Τα 2 πρώτα θα αποτελούνταν από άντρες της Φρουράς και το τρίτο από γυναικόπαιδα με επικεφαλής ντόπιους αρχηγούς.


Ο Ιμπραήμ όμως γνώριζε το σχέδιο, είτε από προδοσία ή από μαρτυρία κάποιου φυγάδα που αιχμαλωτίστηκε, γνώριζε το σημείο απ’ όπου θα την επιχειρούσαν όχι όμως την ώρα. Παρέταξε, λοιπόν ,το ιππικό του στην πεδιάδα και στους πρόποδες του όρους Ζυγού έβαλε κρυμμένους Αλβανούς πίσω από τα βράχια και μέσα σε φαράγγια.


Το ηλιοβασίλεμα άρχισαν να συγκεντρώνονται στις προκαθορισμένες θέσεις. Στις 6.30 ακούστηκαν πυροβολισμοί πάνω στην κορυφή του όρους ζυγού. Ήταν το σύνθημα για την παροχή βοήθειας απ’ έξω. Ο Ιμπραήμ το κατάλαβε και κινητοποίησε τις δυνάμεις του.


Γύρω στις 9 οι πολιορκημένοι βγήκαν από την ανατολική πλευρά του τείχους, έστησαν τα γεφύρια τους στην τάφρο του Ιμπραήμ και, καθώς περνούσαν δέχτηκαν τα πρώτα πυρά.
Έπεσαν καταγής ανάμεσα στην πρώτη και δεύτερη τάφρο και έμειναν εκεί για καμιά ώρα περιμένοντας να χτυπήσουν οι οπλαρχηγοί απέξω και να απασχολήσουν τον εχθρό.
Για κακή τους τύχη έφυγαν τα σύννεφα και το φως του φεγγαριού φώτισε την περιοχή.
Οι απέξω δε χτύπησαν, καθώς δεν τους κάλυπτε το σκοτάδι, έτσι αποφάσισαν να κάνουν μόνοι τους έφοδο.
Οι άντρες της Φρουράς, ενωμένοι σ’ ένα σώμα, διέσπασαν τις γραμμές του εχθρικού πεζικού κι άνοιξαν δρόμο, αλλά σε λίγο ήρθαν αντιμέτωποι με το ιππικό, το οποίο και πάλι σκόρπισαν. Ύστερα από 4ωρη μάχη έφτασαν στους πρόποδες του βουνού.




Δεν είχε όμως την τύχη και το τρίτο σώμα, που αποτελούνταν από τα γυναικόπαιδα. Ενώ συνεχιζόταν η Έξοδος, την οποία δεν μπορούσαν ν’ ανακόψουν οι εχθροί, ακούστηκε μια φωνή: « οπίσω, οπίσω εις ταις τάμπιαις». Επικράτησε πανικός και σύγχυση και δημιουργήθηκε η εντύπωση ότι τα σώματα που προπορεύονταν οπισθοχωρούσαν. Οπότε γύρισαν στην πόλη. Στο μεταξύ όμως είχαν μπει και οι δυνάμεις των πολιορκητών κι έτσι βρέθηκαν αντιμέτωποι κι άρχισε η μάχη σώμα με σώμα.



Η αντίσταση κράτησε μια ως δυο μέρες. Όπου έμπαιναν οι εχθροί, οι μεσολογγίτες έβαζαν αμέσως φωτιά και τιναζόντουσαν όλοι. Στη μεγαλύτερη πυριτιδαποθήκη , όπου είχαν συγκεντρωθεί τα περισσότερα γυναικόπαιδα, την έκρηξη προκάλεσε ο γέροντας Χρήστος Καψάλης.




Έτσι έπεσε το Μεσολόγγι ύστερα από 12μηνη πολιορκία. Ο Ιμπραήμ μπήκε σε μια νεκρή πόλη: «ένας σωρός ερειπίων, στάκτης, πετρών και πτωμάτων έμειναν στην εξουσίαν του εχθρού»

Η αντίσταση των πολιορκημένων στο Μεσολόγγι συγκίνησε όλους τους λαούς της Ευρώπης και οι κυβερνήσεις τους αναγκάστηκαν να επέμβουν και να πιέσουν το σουλτάνο να σταματήσει τον πόλεμο.




Με λίγα λόγια

Ο Υψηλάντης κι ο Μακρυγιάννης απέκρουσαν τον Ιμπραήμ στους Μύλους, ενώ ο Κολοκοτρώνης με αιφνιδιαστικές επιθέσεις , κυρίως τη νύχτα , κρατούσε ζωντανή την επανάσταση. Ο φιλέλληνας Φαβιέρος, μετά από εντολή της ελληνικής κυβέρνησης , άρχισε να προετοιμάζει τακτικό στρατό.
Ενώ συνέβαιναν αυτά στην Πελοπόννησο, ο Κιουταχής πολιορκούσε το Μεσολόγγι. Οι πολιορκημένοι με τη βοήθεια του Μιαούλη που τους εφοδίαζε από τη θάλασσα, και του Καραϊσκάκη και των άλλων οπλαρχηγών από τη στεριά, αντιστέκονταν ηρωικά. Ο Ιμπραήμ, θεωρώντας ότι ο Κιουταχής καθυστερεί αδικαιολόγητα, πέρασε το Δεκέμβριο του 1825 στη Στερεά κι ανέλαβε αυτός την πολιορκία του Μεσολογγίου. Στη συνέχεια ζήτησε τη βοήθεια του κιουταχή, και δύο μαζί πολιόρκησαν ασφυκτικά την πόλη. Η θέση των πολιορκημένων έγινε εφιαλτική. Η πείνα, η δίψα και οι αρρώστιες τους θέριζαν βοήθεια δεν ερχόταν από πουθενά. Απελπισμένοι αποφάσισαν να βγουν μυστικά από την πόλη. Το βράδυ της 10ης προς 11η Απριλίου 1826, Κυριακή των Βαΐων.
Δυστυχώς, η Έξοδος δεν πέτυχε και το Μεσολόγγι καταλήφθηκε από τους εχθρούς του μετά από 12 μήνες πολιορκία.




Η πολιορκία και η Έξοδος του Μεσολογγίου από το Διονύσιο Σολωμό, στους
Ελεύθερους πολιορκημένους
Σχεδίασμα Α΄
1
«Τ χάραμα πρα
Το λιου τ δρόμο,
Κρεμώντας τ λύρα
Τ δίκαιη ς τν μο,
Κι᾿ π᾿ που χαράζει
ς που βυθ,
Τ μάτια μου δν εδαν τόπον νδοξότερον π τοτο τ λωνάκι.»

Σχεδίασμα Β’
κρα το τάφου σιωπ στν κάμπο βασιλεύει·
Λαλε
πουλί, παίρνει σπειρί, κ᾿ μάνα τ ζηλεύει.
Τ
μάτια πείνα μαύρισε· στ μάτια μάνα μνέει·
Στέκει
Σουλιώτης καλς παράμερα, κα κλαίει:
«
ρμο τουφέκι σκοτεινό, τί σ᾿ χω γ στ χέρι;
πο σ μογινες βαρ κι γαρηνς τ ξέρει.»
Το θέμα των "Ελεύθερων Πολιορκημένων" είναι ο ηρωικός αγώνας των Μεσολογγιτών κατά τη δεύτερη πολιορκία του Μεσολογγίου (1825-1826).

Κάνε κλικ να ακούσεις

Ξυλούρης Νίκος. Άκρα του τάφου σιωπή."Ανθελληνι..




.
(Από τα Ιστορικά" της Ελευθεροτυπίας )
Διαφάνεια 37


Γιατί έμεινε αβοήθητο το Μεσολόγγι


Η πολιορκία του Μεσολογγίου έγινε σε μία περίοδο που κυριαρχούσαν τα πάθη, τα μίση και οι μηχανορραφίες ανάμεσα στις διάφορες πολιτικές φατρίες. Το Μεσολόγγι έπεσε μέσα στη δίνη των εμφύλιων πολέμων.

Ενώ στο Μεσολόγγι πέθαιναν από την πείνα και ζητούσαν απεγνωσμένα βοήθεια από την ελληνική κυβέρνηση , εκείνη ήταν απασχολημένη με την προετοιμασία της Γ΄ Εθνικής συνέλευσης

Ένα ακόμη λάθος ήταν ότι ο φιλέλληνας Φαβιέρος εκστράτευσε στην Εύβοια. Έτσι στερήθηκε η πόλη του Mεσολογγίου την επιπλέον στρατιωτική υποστήριξη

Η έλλειψη οικονομικών πόρων για τη συντήρηση του στόλου, η απειθαρχία και η αταξία που επικρατούσαν σ’ αυτόν κινδύνευαν να τον οδηγήσουν σε διάλυση.

Επιλέγω Δραστηριότητες

1.Γιατί ο Ιμπραήμ πήγε στο Μεσολόγγι; Πότε έφτασε εκεί και πώς αντέδρασε μόλις το αντίκρισε; Ήταν δικαιολογημένη η αντίδραση του κατά τη γνώμη σας;

2. Ψάξτε στο χάρτη της Ελλάδος και βρείτε το Μεσολόγγι. Βρείτε τη σημασία που έχει η λιμνοθάλασσα για το Μεσολόγγι σήμερα.

3. Στην αρχή οι Μεσολογγίτες άντεξαν την πολιορκία και τον αποκλεισμό. Τι ήταν αυτό κατά τη γνώμη σας που τους έδινε κουράγιο και δύναμη στο δύσκολο αυτό αγώνα;

4. Πρόσφερε η κυβέρνηση των Ελλήνων την απαιτούμενη βοήθεια στους πολιορκημένους του Μεσολογγίου;

5. Πώς η ηρωική έξοδος επηρέασε θετικά την τύχη των Ελλήνων;

6. Μπείτε στην ιστοσελίδα www.aitoloakarnania.gr κάντε κλικ στους ΔΗΜΟΥΣ και βρείτε το Δήμο Μεσολογγίου διαβάστε το κείμενο. Aν κάποιος επισκεφτεί σήμερα το Μεσολόγγι θα αιστανθεί το βάρος της ιστορικής κληρονομιάς. Θα πρέπει κατά τη γνώμη σας να διατηρούμε τις ιστορικές μνήμες; πώς και γιατί;



Λύνω προβλήματα με όλους τους τρόπους που μάθαμε

Ξαναθυμάμαι την Απλή μεθοδο των τριών

λέγεται έτσι, γιατί από 3 γνωστούς αριθμούς βρίσκουμε τον άγνωστο.

Για να λύσουμε τα προβλήματα με τη μέθοδο αυτή ακολουθούμε τα παρακάτω βήματα

  1. Κατατάσσουμε τα ποσά σε στήλες.

  1. Ελέγχουμε αν τα ποσά είναι ανάλογα ή αντιστρόφως ανάλογα

  1. Αν είναι ανάλογα, για να βρούμε το Χ πολλαπλασιάζουμε τον αριθμό που βρίσκεται πάνω από το Χ με το κλάσμα των δύο άλλων αριθμών αντεστραμμένο

Αν τα ποσά είναι αντιστρόφως ανάλογα, πολλαπλασιάζουμε τον αριθμό που είναι πάνω από το Χ, με το κλάσμα των δύο άλλων αριθμών

Λύνω τα προβλήματα

με όλους τους τρόπους που μάθαμε


Πρόβλημα

Θα αγοράσουμε για τη βιβλιοθήκη της τάξης μας 13 βιβλία ίδιας αξίας. Αν τα 5 βιβλία κοστίζουν 49 ευρώ, πόσα χρήματα θα δώσουμε για όλα;


Αναγωγή στη μονάδα


Τα 5 βιβλία κοστίζουν 49 ευρώ

Το 1 βιβλίο κοστίζει 49: 5 = 9,8 ευρώ

Τα 13 βιβλία κοστίζουν 9,8 * 13 = 127, 4 ευρώ

Με πίνακα ποσών -τιμών


ΠΟΣΑ

ΤΙΜΕΣ

Αριθμός βιβλίων

5

13

Αξία σε ευρώ

49

Χ


Τα ποσά είναι ανάλογα


5Χ=49 * 13

Χ= (49 * 13) : 5

Χ= 127,4 ευρώ


Απλή μέθοδος των τριών


Τα 5 βιβλία κοστίζουν 49 ευρώ

Τα 13 βιβλία κοστίζουν Χ ευρώ


Τα ποσά είναι ανάλογα άρα

Χ=49 * 13 / 5

Χ= 127,4 ευρώ


Πρόβλημα


Θέλουμε να βάψουμε την τάξη μας. Αν τη βάψουμε 4 άτομα θα τελειώσουμε σε 7 ώρες . Αν όμως τη βάψουμε και οι 14 μαζί, , σε πόση ώρα θα έχουμε έτοιμη την αίθουσά μας;


Με πίνακα ποσών -τιμών


ΠΟΣΑ

ΤΙΜΕΣ

Πλήθος εργατών

4

14

Ώρες που τελειώνουν το έργο

7

Χ


Τα ποσά είναι αντιστρόφως ανάλογα άρα

14Χ= 4 * 7

Χ = 28:14

Χ = 2 ώρες


Απλή μέθοδος των τριών


Τα 4 άτομα βάφουν σε 7ώρες

Τα 14 άτομα βάφουν σε Χ ώρες


Τα ποσά είναι αντιστρόφως ανάλογα άρα


Χ= 7 * 4/14

Χ= 2 ώρες

Σάββατο 27 Φεβρουαρίου 2010

Σήμερα Απεργούμε


Όποιος δεν αντιστέκεται πεθαίνει σκυφτός
«σαν τα σκουλήκια κάθε φτέρνα όπου μας εύρει μας πατεί»
(Κ. Βάρναλης)




Παρασκευή 26 Φεβρουαρίου 2010

Tα ρήματα

Ρήματα είναι οι λέξεις που φανερώνουν ότι

κάτι κάνω (διαβάζω) ή

κάτι παθαίνω (λερώνομαι) ή

βρίσκομαι σε μία κατάσταση (κοιμάμαι)



Τα ρήματα έχουν




Συζυγίες



φωνές


διαθέσεις


χρόνους


εγκλίσεις


Α΄συζυγία


-ω,

-ομαι


Β΄συζυγία



–ιέμαι

-ούμαι

-ώμαι


Ενεργητική


-ω, -ώ



Παθητική

-ομαι,

-ιεμαι

-ούμαι

-ώμαι


Ενεργητική


Το υποκείμενο ενεργεί , δρα


Πχ διαβάζω ένα βιβλίο


Παθητική


Το Υποκείμενο δέχεται την ενέργεια

που έγινε από κάποιον άλλο

(ποιητικό αίτιο)


πχ ο πίνακας ζωγραφίστηκε (από το ζωγράφο)


Μέση

Το Υποκείμενο ενεργεί και

η ενέργεια επιστρέφει στο ίδιο


Πχ λούζομαι, γυμνάζομαι, ντύνομαι.


Ουδέτερη

Το υποκείμενο βρίσκεται σε μία κατάσταση


ΠΧ κάθομαι, ξεκουράζομαι,

Πεινώ, διψώ


Χωρίζονται σε

Παροντικούς

Ενεστώτας, Παρακείμενος


Παρελθοντικούς

Παρατατικός

Αόριστος


Μελλοντικούς

Μέλλοντες:

Στιγμιαίος, Εξακολουθητικός, Συντελεσμένος


Επίσης χωρίζονται σε


Μη συνοπτικούς

(Εξακολουθητικούς)

Ενεστώτας

Παρατατικός

Εξακολουθητικός Μέλλοντας


Συνοπτικούς

Αόριστος

Στιγμιαίος μέλλοντας


Συντελεσμένους

Παρακείμενος

Υπερσυντέλικος Συντελεσμένος μέλλοντας


Οριστική


φανερώνει

το πραγματικό,

το σημερινό,

το βέβαιο


Υποτακτική

φανερώνει αυτό που θέλουμε

ή

αυτό που περιμένουμε να γίνει


(να, για να, εάν, ας, όταν, αφού)

Άρνηση μη(ν)


Προστακτική

φανερώνει

διαταγή

παράκληση

ευχή




Δύο συζυγίες




α΄ συζυγία:

ρήματα σε δένω

-ομαι δένομαι




β΄ συζυγία:


α΄ τάξη , αγαπώ

-ιέμαι αγαπιέμαι


β΄τάξη - ώ, οδηγώ

- ούμαι οδηγούμαι

- ώμαι εγγυώμαι


Δύο φωνές


Ενεργητική : -ω ή

Παθητική: - ομαι ή -ιέμαι -ούμαι, -ώμαι



Διαθέσεις


(ΠΡΟΣΟΧΗ: Η διάθεση του ρήματος δεν έχει σχέση με τις φωνές αλλά με το πού στρέφεται η ενέργεια του υποκειμένου)


Στην Ενεργητική Το υποκείμενο ενεργεί , δρα.


ΠΧ Διαβάζω ένα βιβλίο. Διαβάζω.

Η ενέργεια αυτή δεν είναι απαραίτητο να έχει έναν αποδέκτη (αντικείμενο).

Τα ρήματα ενεργητικής διάθεσης χωρίζονται σε μεταβατικά (έχουν αντικείμενο) και αμετάβατα (δεν έχουν αντικείμενο)



Στην Παθητική Το Υποκείμενο δέχεται την ενέργεια

που έγινε από κάποιον άλλο (ποιητικό αίτιο)


Πχ Το φαγητό ψήνεται, ο πίνακας ζωγραφίζεται


Στη Μέση Το Υποκείμενο ενεργεί και η ενέργεια επιστρέφει

στο ίδιο


Πχ λούζομαι, γυμνάζομαι, ντύνομαι.

Χτίζω σπίτι


Ουδέτερη Το υποκείμενο βρίσκεται σε μία κατάσταση

(ούτε ενεργεί, ούτε δέχεται ενέργεια)


ΠΧ κάθομαι, ξεκουράζομαι, κοιμάμαι, τεμπελιάζω, ησυχάζω, νυστάζω, πεινάω, ζω, πονάω



Χρόνους



χρονική βαθμίδα





Ποιόν ενέργειας




Παροντικοί

Παρελθοντικοί

Μέλλοντικοί

Εξακολουθητικοί

ή

μη συνοπτικοί



Ενεστώτας


Παρατατικός


Εξακολουθητικός

Μέλλοντας


Συνοπτικοί




Αόριστος


Στιγμιαίος

μέλλοντας


Συντελεσμένοι



Παρακείμενος


Υπερσυντέλικος


Συντελεσμένος

μέλλοντας




Σημασία χρόνων στην Οριστική




Ενεστώτας


Κάτι που γίνεται στο παρόν συνέχεια (εξακολουθητικά) ή κάτι που επαναλαμβάνεται με τον ίδιο τρόπο


Πχ γράφω, παίζω, διαβάζω

(τώρα Ή κάθε μέρα )



Παρατατικός


Κάτι που γινόταν στο παρελθόν συνέχεια.


Π.χ. έγραφα, έπαιζα, διάβαζα,



Αόριστος


Κάτι που έγινε στο παρελθόν συνοπτικά (μια φορά)


Πχ έγραψα, έπαιξα, διάβασα,



Στιγμιαίος

Μέλλοντας


Κάτι που θα γίνει κάποτε στο μέλλον συνοπτικά (μια φορά)


Πχ. Θα γράψω, θα παίξω, θα διαβάσω



Εξακολουθητικός

Μέλλοντας



Κάτι που θα γίνεται στο μέλλον εξακολουθητικά (συνέχεια)


Πχ θα γράφω, θα παίζω, θα διαβάζω



Παρακείμενος


Κάτι που άρχισε στο παρελθόν , σήμερα έχει τελειώσει (συνεχίζει όμως να υφίσταται)



Πχ έχω γράψει, έχω παίξει, έχω διαβάσει







Κάτι που έγινε στο παρελθόν πριν από κάποιο άλλο γεγονός


Πχ. Είχα γράψει, είχα διαβάσει, είχα παίξει (πριν έρθεις)



Συντελεσμένος

Μέλλοντας


Κάτι θα έχει γίνει στο μέλλον πριν από κάποιο χρονικό σημείο


Πχ θα έχω γράψει, θα έχω παίξει, θα έχω διαβάσει

πριν τις 9.00



Τι φανερώνουν οι εγκλίσεις του ρήματος


Οι εγκλίσεις είναι οι διάφορες μορφές που παίρνουν τα ρήματα για να μας δείξουν τι ακριβώς εκφράζει το υποκείμενο. Αν, δηλαδή, μας αναφέρει κάτι που είναι πραγματικό ή αν εκφράζει μια επιθυμία ή προσταγή .


  1. Η οριστική, φανερώνει το πραγματικό, το σημερινό, το βέβαιο.


ΠΧ ο Νίκος τρέχει, ο σκύλος γαβγίζει, το παιδί ντύθηκε, η μπάλα χάθηκε……

Οριστική έχουν όλοι οι χρόνοι


  1. Η υποτακτική, φανερώνει αυτό που θέλουμε ή αυτό που περιμένουμε να γίνει.


ΠΧ όταν δροσίζει νιώθω πιο ευχάριστα , όταν χιονίσει θα πάμε για σκι, πρέπει να έχω διαβάσει μέχρι να έρθει η μητέρα μου


Υποτακτική έχουν ο ενεστώτας, ο Αόριστος, ο Παρακείμενος


  1. Η προστακτική φανερώνει διαταγή ή παράκληση ή ευχή.


ΠΧ σταμάτα τις φωνές, τρέξτε γρήγορα


Προστακτική έχουν ο ενεστώτας κι ο Αόριστος.



Τα ρήματα έχουν επίσης



Απαρέμφατο

(έχει μόνο ο αόριστος)


ενεργητικής φωνής : δέσει


παθητικής φωνής: δεθεί




Μετοχή


ενεργητική φωνή : -οντας,-ώντας (δένοντας, πηδώντας)


παθητική φωνή: -μενος, -μενη, -μενο (δεμένος, )

-μμενος, -μμενη, -μμενο (γραμμένος)

ΠΡΟΣΟΧΗ όταν ο χαρακτήρας του θέματος του ρήματος είναι π,β,φ, πτ, τότε η μετοχή κάνει σε- μμενος



ΤΟ Απαρέμφατο και Η μετοχή ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ εγκλίσεις





Οι χρόνοι του ρήματος


Ενεστώτας

* τι κάνω τώρα;

δένω

αγαπώ

-

τι παθαίνω τώρα;

δένομαι

αγαπιέμαι

διηγούμαι

Παρατατικός

* τι έκανα χτες πολύ ώρα;

έδενα

αγαπούσα

-

* τι πάθαινα χτες πολύ ώρα;

δενόμουν

αγαπιόμουν(α)

διηγούμουν ή διηγιόμουν(α)

Αόριστος

* τι έκανα χτες μια στιγμή;

έδεσα

αγάπησα

-

* τι έπαθα χτες μια στιγμή;

δέθηκα

αγαπήθηκα

διηγήθηκα

Στιγμιαίος Μέλλοντας

* τι θα κάνω αύριο μια στιγμή ;

θα δέσω

θα αγαπήσω

* τι θα πάθω αύριο μια στιγμή ;

θα δεθώ

θα αγαπηθώ

θα διηγηθώ

Εξακολουθητικός Μέλλοντας

* τι θα κάνω αύριο πολλή ώρα ;

θα δένω

θα αγαπώ

τι θα παθαίνω αύριο πολλή ώρα;

θα δένομαι

θα αγαπιέμαι

θα διηγούμαι

Παρακείμενος

* τι έχω κάνει ως τώρα ;

έχω δέσει

έχω αγαπήσει

* τι έχω πάθει ως τώρα;

έχω δεθεί

έχω αγαπηθεί

έχω διηγηθεί

Υπερσυντέλικος

* τι είχα κάνει ως χτες;

είχα δέσει

είχα αγαπήσει

*τι είχα πάθει ως χτες;

είχα δεθεί

είχα αγαπηθεί

είχα διηγηθεί

Συντελεσμένος Μέλλοντας

*τι θα έχω κάνει ως αύριο;

θα έχω δέσει

θα έχω αγαπήσει

τι θα έχω πάθει ως αύριο;

θα έχω δεθεί

θα έχω αγαπηθεί

θα έχω διηγηθεί




Πώς σχηματίζω την Προστακτική



ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ


ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ






Ενεστώτας

Οριστική

Προστακτική

Προστακτική


δέν


δροσίζ


λύν



αγαπ


δένε, δένετε


δρόσιζε δροσίζετε ,


λύνε, λύνετε

αγάπα αγαπάτε


(δένου, δένεστε)


(δροσίζου, δροσίζεστε)


(λύνου, λύνεστε )


_____


Αόριστος


έδεσα


δρόσισα


έλυσα

αγάπησα


δέσε, δέστε


δρόσισε, δροσίστε


λύσε, λύστε


αγάπησε, αγαπήστε


δέσου, δεθείτε


δροσίσου, δροσιστείτε


λύσου, λυθείτε


αγαπήσου, αγαπηθείτε