Δευτέρα, 22 Φεβρουαρίου 2010

Ενότητα 9 , Συσκευές

Οδηγίες δίνουμε χρησιμοποιώντας:


* προστακτική αορίστου ή ενεστώτα, όταν ζητάμε άμεσα

* υποτακτική αορίστου ή ενεστώτα από κάποιον να κάνει κάτι

* οριστική ενεστώτα όταν το ζητάμε ευγενικά



1. Πώς δίνουμε οδηγίες σε κάποιον για να καταλάβει

πώς παίζεται ένα παιχνίδι


Όταν περιγράφουμε παιχνίδια, ώστε να μας καταλάβουν οι άλλοι και να παίξουν σωστά πρέπει:

* Να είμαστε ακριβείς χρησιμοποιώντας λέξεις που ταιριάζουν

*

Να δίνουμε τις οδηγίες βήμα βήμα και με τη σωστή χρονική σειρά

Μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε υποτακτική ή προστακτική αορίστου

ή οριστική ενεστώτα (σαν να περιγράφουμε τώρα σε κάποιον τι να κάνει)


2. Συνταγές μαγειρικής


Όπως μάθαμε η συνταγή μαγειρικής συνήθως είναι χωρισμένη σε δύο μέρη:

Στα υλικά, όπου μας δίνει συνήθως και την ποσότητα κάθε υλικού που χρειάζεται.

Και στην εκτέλεση, όπου μας περιγράφει τη διαδικασία μαγειρέματος βήμα προς βήμα.

Οι οδηγίες για συνταγές δίνονται συνήθως στην οριστική ενεστώτα ή στην προστακτική αορίστου


3. Οδηγίες χρήσης μιας συσκευής


Οι περισσότερες συσκευές συνοδεύονται από οδηγίες χρήσης. Οι οδηγίες αυτές πρέπει να είναι και στη γλώσσα της χώρας που πωλούνται, για να τις καταλαβαίνει όλος ο κόσμος.


Είναι απαραίτητες γιατί:


* δίνουν αναλυτική περιγραφή του προϊόντος


* έχουν οδηγίες ασφαλείας


* δίνουν πληροφορίες για το πώς χρησιμοποιείται το προϊόν και αν πρέπει να χρησιμοποιηθεί κάπως διαφορετικά την πρώτη φορά


* δίνουν συμβουλές για τον καθαρισμό και τη συντήρηση των συσκευών


* έχουν χρήσιμα τηλέφωνα, σύμβολα και πληροφορίες



Για να δώσουμε οδηγίες χρησιμοποιούμε, όπως είπαμε προστακτική αορίστου ή ενεστώτα, υποτακτική αορίστου ή ενεστώτα και οριστική ενεστώτα.


Δραστηριότητες

1. Διάλεξε ένα από τα δύο παιχνίδια. . Διάβασε πώς παίζεται και δώσε οδηγίες στο φίλο ή τη φίλη σου σου πώς θα παίξει σωστά το παιχνίδι που διάλεξες.

Εσύ θα αποφασίσεις αν θα χρησιμοποιήσεις την προστακτική, υποτακτική ή οριστική . Δικαιολόγησε με μια φράση την επιλογή σου.


1. Αγάλματα


Παίζεται από μια ομάδα παιδιών. Ένα παιδί είναι η μάνα. Αυτή δίνει το σύνθημα και τα παιδιά τρέχουν μέσα στο χώρο του παιχνιδιού. Καθώς τρέχουν η μάνα ξαφνικά δίνει ξανά ένα σύνθημα και το κάθε παιδί πρέπει να μείνει ακίνητο σε όποια θέση το βρει το σύνθημα. Το αστείο που διασκεδάζει τα παιδιά είναι οι στάσεις που παίρνουν καθώς ακινητοποιούνται απότομα, σαν να είναι φωτογραφικό στιγμιότυπο, γίνονται μάλιστα ακόμη πιο διασκεδαστικές όταν τα παιδιά τις δημιουργούν κουνώντας χέρια και πόδια στο τρέξιμο με τρόπο αλλόκοτο.

Η μάνα κάνοντας διάφορους μορφασμούς προσπαθεί να κάνει κάποιο παιδί να γελάσει. Το παιδί που γελάει παύει να είναι ακίνητο, όπως προϋποθέτει το παιχνίδι και έτσι χάνει.

Στην αρχαία Ελλάδα το παιχνίδι λεγόταν ακινητίνδα.



2. Σκλαβάκια

Χωριζόμαστε σε δύο ομάδες και χαράζουμε μια γραμμή μπροστά από κάθε ομάδα, σχηματίζοντας μια διαχωριστική ζώνη ανάμεσα στις ομάδες. Στόχος του παιχνιδιού είναι να σκλαβώσουμε όλους τους αντιπάλους μας, γι αυτό ένας παίχτης βγαίνει μπροστά από τη γραμμή και προκαλεί να τον κυνηγήσουν.

Ο παίκτης που βγαίνει πιο αργά έχει πλεονέκτημα απέναντι σε αυτούς που βγήκαν νωρίτερα από αυτόν και μπορεί να τους σκλαβώσει. Έτσι όταν βγαίνει ένας από μία ομάδα να κυνηγήσει τον αντίπαλο, βγαίνει αμέσως άλλος από την αντίπαλη ομάδα για να γλιτώσει τον δικό του παίχτη και να σκλαβώσει τον αντίπαλο. Αν κάποιος επιστρέψει πίσω από τη γραμμή στην ομάδα του, ανανεώνει το χρόνο του.

Όταν κάποιος πιαστεί σκλάβος, τον βάζουμε στη γραμμή μπροστά από την περιοχή μας. Στόχος της αντίπαλης ομάδας είναι να τον απελευθερώσουν ακουμπώντας τον, χωρίς όμως να πιαστούν οι ίδιοι. Νικάει όποια ομάδα πιάσει όλους τους αντιπάλους σκλάβους.



2. Ξαναγράφω την εκτέλεση της συνταγής στην προστακτική αορίστου, κάνοντας όσες αλλαγές είναι απαραίτητες.


Συνταγή για Τσιπς χωρίς συντηρητικά!


Είναι νόστιμα και υγιεινά, πατατάκια, μπορείτε να δοκιμάσετε μαζί με τους γονείς σας να τα φτιάξετε

Συστατικά

* 2 μεγάλες πατάτες

* αλάτι

* 1 κουταλιά της σούπας ελαιόλαδο

* λαδόκολλα

Οδηγίες

1. Ξεφλουδίζουμε τις πατάτες.

2. Τις στεγνώνουμε πολύ καλά με χαρτί κουζίνας.

3. Τις κόβουμε σε πολύ λεπτά κομμάτια όπως είναι τα τσιπς.

4. Προσπαθούμε όσο γίνετε τα κομμάτια να έχουν το ίδιο πάχος.

5. Τις τοποθετούμε σε ταψί με λαδόκολλα, το ένα κομματάκι δίπλα στο άλλο και όχι η μια πάνω στην άλλη γιατί δεν θα ψηθούν ομοιόμορφα.

6. Προθερμαίνουμε το φούρνο τους 180c με αέρα, αλλιώς δεν πετυχαίνει.

7. Τις αφήνουμε μέχρι να ροδίσουν.

8. Η προσοχή μας πρέπει να είναι στο φούρνο γιατί ενδέχεται μερικά τσιπς να είναι έτοιμα πριν κάποια άλλα. Απλά εμείς βγάζουμε αυτά που θα ροδίσουν πρώτα.

9. Αφού τις βγάλουμε από το φούρνο τις αλατίζουμε.

3. Ξαναγράφω τις οδηγίες στην προστακτική αορίστου, κάνοντας τις απαραίτητες αλλαγές

Παλιάτσος

Χρησιμοποιούμε δυο ξεχωριστά χαρτιά σε σχήμα φύλλου τετραδίου. Το ένα το μετατρέπουμε σε χωνάκι. Σφίγγουμε την άκρη (σχήμα α). Το πατάμε γερά κάνοντάς το επίπεδο. Σε απόσταση 5-6 εκατοστά από την κορυφή ανοίγουμε με ψαλίδι δεξιά αριστερά από μια τρύπα (β). Ψαλιδίζουμε την κάτω ανοιχτή μεριά για να την ισιώσουμε. Το δεύτερο φύλλο χαρτιού το διπλώνουμε κατά μήκος σε δίπλωμα βεντάλιας. Το χωρίζουμε/κόβουμε ως τη μέση για να σχηματίσουμε τα χέρια (γ).

Σχεδιάζουμε και χρωματίζουμε το πρόσωπο του παλιάτσου καθώς και τα άκρα των χεριών. Περνάμε το (γ) μέσα απ’ το χωνί απ’ τη μεριά που είναι χωρισμένο στα δύο, ώστε η κάθε άκρη του να βγει απ’ την κάθε τρύπα του χωνιού (δ). Κρατώντας απαλά το σώμα του χωνιού, ανεβοκατεβάζουμε το κάτω μέρος του (γ) και τα χέρια του παλιάτσου κουνιούνται χαριτωμένα.


4.Συμπλήρωνουμε τον παρακάτω πίνακα


ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ

ΠΑΘΗΤΙΚΗ ΦΩΝΗ


Οριστική

Προστακτική

Προστακτική

ΕΝΕΣΤΩΤΑΣ

ποτίζ

πότιζ-ε , ποτίζ-ετε

(ποτίζ-ου, ποτίζ-εστε)

τονίζω



δανείζω



πρήζω



μολύνω



αφήνω



αγαπ-ώ

αγάπ-α, αγαπ-άτε

-----------------------

τοποθετώ



βοηθώ



τραβώ







ΑΟΡΙΣΤΟΣ

πότισα

πότισε, ποτίστε (ή ποτίσετε)

ποτίσου ποτιστείτε
















αγάπησα

αγάπησε, αγαπήστε

αγαπήσου, αγαπηθείτε














Τελικές και Βουλητικές προτάσεις

Οι τελικές προτάσεις εισάγονται με το για + το να της υποτακτικής.

τέλος σημαίνει σκοπός, γιαυτό και τις χρησιμοποιούμε όταν θέλουμε να δείξουμε για ποιο σκοπό γίνεται κάτι.

ΠΧ Θέλω να έρθεις για να σου δώσω το βιβλίο σου.

Μερικές φορές , όταν εξαρτώνται από ρήματα που δείχνουν κίνηση εισάγονται μόνο με το να.

Έρχομαι στο νησί να σε συναντήσω

Όμως και οι βουλητικές προτάσεις εισάγονται (αρχίζουν) με το να. Πώς τις ξεχωρίζουμε ;

1. Οι βουλητικές προτάσεις έιναι αντικείμενα σε ρήματα και εκφράσεις που έχουν βουλητική σημασία (θέλω, επιθυμώ, μπορώ, εμποδίζω κτλ.),

Θέλω να έρθεις για να σου δώσω το βιβλίο σου.

2. Ένας άλλος εύκολος τρόπος είναι να δοκιμάσουμε να βάλουμε στη θέση του να το για να





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου