Σάββατο 29 Μαΐου 2010

εργασία των μαθητών και μαθητριών : Ο θεσμός της δουλείας μέσα στους αιώνες

Τρόπος εργασίας:
Φτιάξαμε σχεδιάγραμμα εργασίας, δόθηκαν στους μαθητές ηλεκτρονικές δ/νσεις, συμφωνήθηκε η μορφή να είναι παρόμοια με τις παρουσιάσεις της ιστορίας και κάθε μαθητής επέλεξε την υποενότητα με την οποία θα ασχολιόταν. Στις ενότητες θα μπορούσαν να συνεργαστουν σε ομάδες.


     

    Συγχαρητήρια σε όλους σας, 
    η δουλειά σας ήταν καταπληκτική! Μπράβο 












    Διαφάνεια 20
    εισαγωγή







    Διαφάνεια 5
     








    Δούλος μπορούσε να είναι ο καθένας, αλλά οι κύριες πηγές της δουλείας ήταν οι πόλεμοι, η πειρατεία, το διεθνές εμπόριο και η κατ’ οίκον ανατροφή. Για παράδειγμα, ο δούλος μπορεί να ήταν αιχμάλωτος πολέμου ή να είχε πατέρα ή μητέρα δούλο και να ‘κληρονόμησε’ την δουλεία. Επίσης θα μπορούσε να είχε αιχμαλωτισθεί από πειρατές με αντάλλαγμα λύτρα , οι συγγενείς του να μην τα έδωσαν κι έτσι να τον πούλησαν οι πειρατές  ως δούλο. Επίσης  θα μπορούσαν  να τον είχαν ‘κλέψει’ δουλέμποροι.

    Η δουλεία στην αρχαία Ελλάδα
    Διαφάνεια 7

































    Διαφάνεια 11
    Διαφάνεια 11

     Διαφάνεια 11


    Η δουλεία στη ρωμαϊκή και βυζαντινή εποχή

    Κάθε ρωμαϊκή οικογένεια είχε τουλάχιστον ένα δούλο στις υπηρεσίες της, πλούσιες οικογένειες είχαν συνήθως μερικές εκατοντάδες.
     Οι ενασχολήσεις των Ρωμαίων της ηγετικής τάξης με τις πολιτικές και στρατιωτικές υποθέσεις, οδήγησε στην ανάγκη απασχόλησης τεράστιου αριθμού δούλων, οι οποίοι τοποθετούνταν για εργασία και άλλες υπηρεσίες και εντάσσονταν σε ιεραρχικές δομές. Υπήρχαν επιστάτες, επόπτες, βοηθοί, υπεύθυνοι τομέων ή περιοχών, απλοί εργάτες κλπ., όλοι δούλοι, άντρες, γυναίκες και παιδιά. 
     









    Η δουλεία από το 15ο μέχρι το 19ο αιώνα











































































    Διαφάνεια 20
    Σύγχρονες μορφές δουλείας






























































































    Βιβλία, ταινίες, τραγούδια

    Πρωτοεκδόθηκε το 1852 από την Αμερικανίδα συγγραφέα Μπήτσερ - Στόου.
    Η Χάρριετ Μπήτσερ – Στόου ήταν κόρη θεολόγου και παντρεύτηκε τον καθηγητή της βιβλικής λογοτεχνίας Κάλβιν – Στόου. Από πολύ μικρή έδειξε πολύ μεγάλο ενδιαφέρον για την απελευθέρωση των μαύρων της Αμερικής. Με βάση τις προσωπικές της εντυπώσεις έγραψε το μυθιστόρημα “Η καλύβα του Μπάρμπα Θωμά” που μεταφράστηκε σε όλες τις γλώσσες και προκάλεσε αναστάτωση σε όλον τον πολιτισμένο κόσμο και συνέβαλε σημαντικά στην κατάργηση της δουλείας των μαύρων.
    Το βιβλίο μιλάει για την ιστορία της ζωής του Μπάρμπα-Θωμά που πουλιέται από τον αφέντη του, τον κ.Σέλμπι μαζί με την Ελίζα και το Χάρη. Ο κ.Σέλμπι για να ξεχρεώσει το υποστατικό του αναγκάζεται να τους πουλήσει στο δουλέμπορο Χάλεϊ. Η Ελίζα μαζί με το μικρό Χάρη ξεφεύγει πηγαίνοντας σε άλλη πολιτεία... Ο Μπάρμπα-Θωμάς μ’ όλο που μπορεί να δραπετεύσει, αρνείται και έτσι οδηγείται στο σκλαβοπάζαρο. Στο ποταμόπλοιο όμως που τον μεταφέρει σώζει τη ζωή της μικρής Εύας Σαιν-Κλαρ και ο πατέρας της τον αγοράζει. Έτσι ο Μπάρμπα-Θωμάς περνάει “καλά” μερικά χρόνια. Μετά το θάνατο της Εύας και του πατέρα της, αρχίζει η πιο σκληρή δοκιμασία του μπάρμπα-Θωμά..
    .


    Ο Σπάρτακος δεν ήταν πλούσιος, δεν ήταν βασιλιάς, αυτοκράτορας, εφευρέτης ή μεγάλος επιστήμονας. Ήταν ένας απλός σκλάβος. Κι όμως το όνομά του έμεινε στην ιστορία και ενέπνευσε πολλούς ανθρώπους σε κάθε εποχή. Γνωρίστε την ιστορία του μονομάχου από τη Θράκη που μαζί με τους συντρόφους του, ταρακούνησε συθέμελα την πανίσχυρη Ρωμαϊκή αυτοκρατορία. Ανακαλύψτε ανατριχιαστικές λεπτομέρειες για τη ζωή του ως βοσκού στη Θράκη, εξωφρενικές πληροφορίες για την εκπαίδευσή του ως μονομάχου, για τον τρόπο που κατάφερε μαζί με το στρατό των απελευθερωμένων σκλάβων να νικήσει σε πολλές μάχες τις ρωμαϊκές λεγεώνες.



    Βρισκόμαστε στην Αφρική, στα σκοτεινά εκείνα χρόνια που το απάνθρωπο δουλεμπόριο εξαθλιώνει την ανθρώπινη ύπαρξη. Τα βάθη της μαύρης-ηπείρου δεν έχουν ακόμη εξερευνηθεί, και το μυστήριο με τον τρόμο πλανιούνται πάνω από την άγνωστη χώρα. Όποιος έχει τόλμη να τη διασχίσει θα πρέπει να είναι αποφασισμένος για όλα: Οι κίνδυνοι που παραμονεύουν σε κάθε βήμα είναι αμέτρητοι.

    Ο δεκαπεντάχρονος Ντικ Σαντ έρχεται αντιμέτωπος με φοβερές δυσκολίες και κινδύνους ικανούς να λυγίσουν και τον πιο δυνατό άντρα. Οπλισμένος με ακατάβλητο θάρρος, αποφασιστικότητα και ετοιμότητα, και έχοντας δίπλα του έναν έξυπνο και χειροδύναμο ιθαγενή, θα ριχτεί σε μια περιπέτεια που θα ξεπεράσει κάθε πρόβλεψη και θα τους παρασύρει στο χείλος της αβύσσου.


     
    ΗΠΑ, Έγχρωμο, Διάρκεια: 188'
    • ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Στάνλεϊ Κιούμπρικ
    • ΠΑΙΖΟΥΝ: Κεκ Ντάγκλας, λόρενς Ολίβιε, πήτερ Ουστίνοφ
     Ένας εκπαιδευτής μονομάχων αγοράζει ένα σκλάβο από τη Θράκη που μεγάλωσε στα κάτεργα. Έχοντας μάθει να πολεμά στην αρένα, ο Σπάρτακος καλεί τους μονομάχους σε εξέγερση και πρωτοστατεί στην επανάσταση των σκλάβων που ταρακουνά συθέμελα τη ρωμαϊκή αυτοκρατορία....

































    Μετράω επιφάνειες και υπολογίζω το εμβαδόν





    Βρίσκω το Εμβαδόν του κυκλικού δίσκου

    Εκδ= (α*α)*3,14 
     



















     



    Τετάρτη 26 Μαΐου 2010

    Άξονες συμμετρίας





    Όταν ένα σχήμα μπορεί να χωριστεί με μια ευθεία γραμμή σε δυο τμήματα με τέτοιο τρόπο  ώστε το ένα τμήμα να είναι αντανάκλαση του άλλου, τότε το σχήμα αυτό είναι συμμετρικό ως προς άξονα συμμετρίας.

    Διαφάνεια 2




















    κάνε κλικ

    Κυριακή 16 Μαΐου 2010

    Σάββατο 15 Μαΐου 2010

    Το αναπαραγωγικό σύστημα





    Θυμάσαι ποια είναι τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα των ζωντανών οργανισμών;













    Οι ζωντανοί οργανισμοί αναπαράγονται, αφήνουν δηλαδή απογόνους κι έτσι συνεχίζεται η ζωή πάνω στη γη και διατηρούνται τα διάφορα είδη.

    Υπάρχουν δύο κυρίως τρόποι αναπαραγωγής ανάλογα με τον αριθμό των γονέων που συμμετέχουν  

    1. η αγενής αναπαραγωγή

      ο νέος οργανισμός δεν είναι προϊόν γονιμοποίησης και συγχώνευσης δύο διαφορετικών κυττάρων, γιαυτό και είναι ακριβώς όμοιος με το μητρικό.

    Μερικά φυτά δημιουργούν στα φύλλα, στις ρίζες ή στον κορμό τους μικρά φυτά που όταν αποκοπούν ή πέσουν μόνα τους 

    από το μητρικό φυτό παράγουν την νέα γενιά του είδους. Το νέο φυτό είναι ακριβώς όμοιο με το μητρικό.

     
     

    Επίσης  μπορούμε να κόψουμε ένα κλαδί από ένα φυτό,  να το φυτέψουμε, και σε μερικές βδομάδες έχει δημιουργηθεί ένα νέο φυτό, ακριβώς ίδιο με το μητρικό. 


     
    αμοιβάδα  και βακτήρια αναπαράγονται με απλή διαίρεση. 



    2. η εγγενής  αναπαραγωγή


    ο νέος οργανισμός είναι το αποτέλεσμα της γονιμοποίησης και της συγχώνευσης δύο ειδικών πολλαπλασιαστικών κυττάρων - των γαμετών, γιαυτό και  δεν είναι απόλυτα όμοιος με κανένα από τους δύο «γονείς»

    Υπάρχουν ζωντανοί οργανισμοί, όπως τα σκουλήκια,  που  το ίδιο άτομο διαθέτει  και αρσενικά  και θηλυκά αναπαραγωγικά όργανα.



    Οι περισσότεροι οργανισμοί , μεταξύ αυτών και ο άνθρωπος, αναπαράγεται όταν ζευγαρώσουν δύο άτομα διαφορετικού φύλου. η εγγηνής αυτή αναπαραγωγή λέγεται αμφιγονική. Ο κάθε γονέας έχει το δικό του σύστημα αναπαραγωγής & παράγει μόνο ένα είδος γενετικών κυττάρων, ωάριο ή σπερματοζωάριο.

    Υπάρχουν φυτά που αναπαράγονται με εγγενή αναπαραγωγή, χρειάζεται όμως η μεσολάβηση κάποιου άλλου ζωντανού οργανισμού για να γίνει η γονιμοποίηση με τη μεταφορά της γύρης από το ένα άνθος στο άλλο. 


























    Τετάρτη 12 Μαΐου 2010

    Ενότητα 13 , Τρόποι ζωής κι επαγγέλματα


    Η Φρουτοπία του Ε. Τριβιζά
     
    Η Φρουτοπία είναι κόμικ που δημιούργησαν το 1983 ο συγγραφέας παιδικής λογοτεχνίας Ευγένιος Τριβιζάς και ο σκιτσογράφος Νίκος Μαρουλάκης και εκδόθηκε από τις εκδόσεις Πατάκη.
    Ολοκληρώθηκε σε τρεις κύκλους, με 50 τεύχη.
    Το κόμικ μεταφέρθηκε  το 1987 και στην τηλεόραση  οπτικοποιημένο με μαριονέτες, σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία.






    Κάνε κλικ για να δεις  και ν' ακούσεις



    Ευθύς και πλάγιος λόγος


    Τα λόγια κάποιου τα ακούμε με δυο τρόπους:

    1. άμεσα, δηλαδή ακούμε τα λόγια όπως τα είπε το ίδιο το πρόσωπο που μιλάει

      - Γιατί δεν ήρθες;
      - Είχα κάποια δουλειά.

    2. έμμεσα, δηλαδή ακούμε τα λόγια ενός προσώπου όχι όπως ακριβώς τα είπε το ίδιο το πρόσωπο που μιλάει, αλλά όπως τα μεταφέρει κάποιο άλλο πρόσωπο
    Τον ρώτησα γιατί δεν ήρθε κι εκείνος μου απάντησε ότι είχε κάποια δουλειά
    Παραδείγματα

              1. Ευθύς λόγος:-  Θυμάμαι τις μέρες εκείνες.
                  Πλάγιος λόγος: Λέει ότι θυμάται τις μέρες εκείνες.


              2. Ευθύς λόγος:  - Φύγε αμέσως.
                 Πλάγιος λόγος: Τον πρόσταξε να φύγει αμέσως.


    3. Ευθύς λόγος: - Γιατί δεν ήρθες;
                  Πλάγιος λόγος: Τον ρώτησε γιατί δεν ήρθε.


                  4. Ευθύς λόγος:  -Αν δε φας τώρα το φαγητό σου, δε θα μεγαλώσεις.
                     Πλάγιος λόγος: Του είπε ότι, αν δε έτρωγε τότε το φαγητό του, δε θα μεγάλωνε.

    Προσοχή: Εκτός  από τις αλλαγές στις εγκλίσεις, στους χρόνους και στα πρόσωπα του ρήματος καθώς και στις αντωνυμίες, μπορεί να αλλάξει, σύμφωνα με το νόημα, και το τοπικό ή το χρονικό επίρρημα

                  5. Ευθύς λόγος :- Τώρα εγώ δε θέλω, όπως χτες δεν ήθελε αυτός.
                  Πλάγιος λόγος: Έλεγε ότι τότε αυτός δεν ήθελε, όπως την προηγούμενη μέρα δεν ήθελε εκείνος.


         Ξαναγράψτε τις προτάσεις στον πλάγιο λόγο:

    1. Θα παρουσιάσετε εσείς την εργασία για τη Δουλεία.
    Μας είπε ………………………………………………………………………………………
    2. Ετοιμάστε την πρότασή σας μέχρι αύριο, παρακαλώ!
    Του ζήτησε………………………………………………………………………………………
    3. Αν δεν προλάβουμε, οι ζημιές θα είναι μεγάλες.
    Μας προειδοποίησε ……………………………………………………………………………
    4. Κοιτάξτε εδώ προσεκτικά, παρακαλώ!
    Τους ζήτησε ………………………………………………………………………………………
    5. Μην ανοίξετε  την  πόρτα πριν τελειώσουμε!
    Τους ζήτησε …………………………………………………
    6. – Είμαι 11 χρονών
    Είπε ………………………………………………………………….





    7. – Να περπατάτε, παρακαλώ, πιο γρήγορα.
    Μας παρακάλεσε ………………………………………………………

    8. - Πες μας την τρίτη άσκηση.
    Μου ζήτησε……………………………………………….

    Μεταφέρω σε πλάγιο λόγο :