Κυριακή 31 Ιανουαρίου 2010

3. 1823 Την επανάσταση κλονίζουν αδυναμίες κι εσωτερικές διαμάχες

Κύρια σημεία


Η οθωμανική αυτοκρατορία αντιμετώπιζε εσωτερικά προβλήματα.


Οι Έλληνες δεν κατάφεραν ν’ αξιοποιήσουν τις πολεμικές τους επιτυχίες και την αδυναμία των Τούρκων


Αποτυχία της στρατιωτικής προσπάθειας των Τούρκων στην Ανατολική Στερεά


Στη Δυτική Στερεά Ομέρ Βρυώνης και Μουσταφά πασάς προσπαθούν να καταλάβουν το Μεσολόγγι


Ο Μάρκος Μπότσαρης σκίζει το χαρτί της αρχιστρατηγίας – η νίκη στο Κεφαλόβρυσο – ο θάνατός του


Τι θα μπορούσαν να είχαν κάνει οι Έλληνες και δεν έκαναν τα τρία πρώτα έτη της επανάστασης




Κατά το 3ο έτος της Επανάστασης (1823) δεν έγιναν σημαντικά στρατιωτικά γεγονότα. Οι δύο αντίπαλοι παρουσιάζουν εσωτερικά προβλήματα. Οι μεν Τούρκοι αντιμετωπίζουν

  • τις αντιζηλίες των πασάδων και
  • τις εξεγέρσεις των γενιτσάρων ,

οι δε Έλληνες έχουν να αντιμετωπίσουν

  • την έλλειψη χρημάτων και
  • τις διαμάχες μεταξύ τους για τον έλεγχο της εξουσίας ανάμεσα σε στρατιωτικούς και πολιτικούς. Η Επανάσταση κλονιζόταν από αυτές τις εσωτερικές διαμάχες και οι στιγμές που περνούσε ήταν κρίσιμες.


Οι Τούρκοι ,δε σταμάτησαν τις προσπάθειες να πνίξουν την επανάσταση. Έτσι, έστειλαν δύο στρατιές, μια από τη Δυτική και μια από την Ανατολική Ελλάδα, να κατευθυνθούν προς την Πελοπόννησο.

Η επιχείρηση στην Ανατολική Ελλάδα απέτυχε.

Την αρχηγία της στρατιάς της Δυτικής Ελλάδας ανέλαβε ο Μουσταφά πασάς κι ο Ομέρ Βρυώνης. Στόχος ους να καταλάβουν το Μεσολόγγι.

Η ελληνική κυβέρνηση διόρισε στρατηγό το Μάρκο Μπότσαρη, γεγονός που δυσαρέστησε πολλούς οπλαρχηγούς. Αυτός με τους λίγους Σουλιώτες κι εφαρμόζοντας την τακτική του αιφνιδιασμού(γιουρούσι), αντιμετώπισε τους Τούρκους στο Κεφαλόβρυσο του Καρπενησίου και τους προκάλεσε μεγάλη ζημιά ματαιώνοντας τα σχέδια τους. Όμως μέσα στη μάχη ο Μπότσαρης σκοτώθηκε (9/8/1823).


Τα προβλήματα κατά τα 3 πρώτα χρόνια (1821-1823)


  1. Γενικά τα τρία πρώτα χρόνια της Επανάστασης οι Έλληνες ενεργούσαν χωρίς σχέδιο.

  1. Είχαν πολλούς αρχηγούς, οι οποίοι δεν κατάφερναν πάντα να συνεννοηθούν.

  1. Ανάμεσα στο στρατό ξηράς και στο στόλο υπήρχε ελάχιστη συνεργασία.

  1. Από τα ελληνικά στρατεύματα έλειπε ο κατάλληλος οπλισμός και κυρίως κανόνια, που ήταν απαραίτητα για τις πολιορκίες των κάστρων.

  1. Υστερούσαν ακόμα στον ανεφοδιασμό, αφού συντηρούνταν μόνοι τους ή με προσφορές των ευπορότερων.

  1. Το μεγάλο λάθος όμως ήταν ότι δε δημιουργήθηκε τακτικός στρατός και οι Έλληνες περιορίστηκαν στην τακτική της ξαφνικής επίθεσης (γιουρούσι). Η έλλειψη αυτή θα φανεί λίγο αργότερα, όταν θα αναγκαστούν να πολεμήσουν με τον οργανωμένο στρατό των Αιγυπτίων

................................................................................................................................................................................

Ο Μάρκος Μπότσαρης



Η ελληνική κυβέρνηση διόρισε αρχιστράτηγο το Μάρκο Μπότσαρη .Αυτό δυσαρέστησε τους άλλους οπλαρχηγούς. Ο Μπότσαρης κάλεσε τους οπλαρχηγούς να συμφιλιωθούν και ενωμένοι να χτυπήσουν τους Τούρκους. Ο ίδιος, σχίζοντας το δίπλωμα της αρχιστρατηγίας και δίνοντας ένα λαμπρό παράδειγμα ανωτερότητας, πήρε τους λίγους Σουλιώτες του και κίνησε ν' αντιμετωπίσει το στρατό του Μουσταφά.

Επειδή μια ανοιχτή αναμέτρηση με τον πολυάριθμο εχθρικό στρατό δε θα είχε επιτυχία, ο Μπότσαρης εφάρμοσε σχέδιο αιφνιδιαστικής επίθεσης (γιουρούσι). Η αποφασιστική μάχη έγινε στο Κεφαλόβρυσο κοντά στο Καρπενήσι. Το κτύπημα που δέχτηκε ο εχθρός ήταν αρκετό για να ματαιώσει το σχέδιο του.




Όμως μέσα στη μάχη εκείνη ο ήρωας σκοτώθηκε και η πατρίδα έχασε ένα γενναίο αγωνιστή κι έναν τίμιο στρατιώτη.


Ο Μάρκος Μπότσαρης αρχικά, κατά τη διάρκεια της επίθεσης, τραυματίστηκε ελαφρά και γύρω στις 3 με 4 το πρωί χτυπήθηκε με σφαίρα όπλου που του τρύπησε το κρανίο και πέθανε την ίδια στιγμή εκεί στο Κεφαλόβρυσο.

.

Η αντιζηλία ανάμεσα σε πολιτικούς και στρατιωτικούς

Ανάμεσα στους πρόκριτους και στους στρατιωτικούς υπήρχε μεγάλη αντιζηλία και διαφορά απόψεων . Οι πρόκριτοι, που διοικούσαν τις κοινότητες από την εποχή της Τουρκοκρατίας, θεώρησαν ότι είναι φυσικό να εξακολουθούν να ελέγχουν την κατάσταση. Οι στρατιωτικοί, που ο λαός τούς θαύμαζε για τα κατορθώματα τους στα πεδία των μαχών, ήθελαν και αυτοί να έχουν μερίδιο στην εξουσία.



Ο Διονύσιος Σολωμός, σε κάποιες στροφές(144-147) του "Ύμνου εις την Ελευθερίαν" αναφέρει σχετικά με τη διχόνοια ανάμεσα στους 'Ελληνες


144.Η Διχόνοια που βαστάει
ένα σκήπτρο η δολερή

καθενός χαμογελάει,
παρ'το, λέγοντας και συ

145. Κειο το σκήπτρο που σας δείχνει
Έχει αλήθεια ωραία θωριά
Μην το πιάστε, γιατί ρίχνει
Εισέ δάκρυα θλιβερά.


146.Από στόμα οπού φθονάει,
παλικάρια, ας μην 'πωθεί,
πως το χέρι σας κτυπάει

του αδελφού την κεφαλή

147.Μην ειπούν στο στοχασμό τους
τα ξένα έθνη αληθινά:
Εάν μισιούνται ανάμεσό τους,

δεν τους πρέπει η ελευθεριά.








Διαφάνεια 1
·

Σάββατο 30 Ιανουαρίου 2010

Ενότητα 7, Η ζωή έξω από την πόλη (3)




Το κείμενο είναι μια περιγραφή ενός καφενείου και ενός κουρείου . Η συγγραφέας Φωτεινή Φραγκούλη περιγράφει με πολύ νοσταλγία εικόνες από την παιδική της ηλικία, στο καφενείο και το κουρείο του χωριού της, του Μόλυβου. Τότε υπήρχαν στο Μόλυβο πολλά καφενεία, σήμερα όμως έχουν πάρει τη θέση τους τουριστικά καταστήματα.




Ο Μόλυβος είναι ένα

γραφικό χωριό της Λέσβου







Το κείμενο είναι απόσπασμα από το βιβλίο
"39 καφενεία και ένα
κουρείο".Πρόκειται για ένα λεύκωμα με φωτογραφίες της Tζέλης Xατζηδημητρίου με θέμα τα εναπομείναντα καφενεία της Λέσβου.







Η Φωτεινή Φραγκούλη γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Μόλυβο της Μυτιλήνης.
Σπούδασε ψυχολογία και παιδαγωγικά. Εργάζεται στην Αθήνα ως δασκάλα στη δημόσια εκπαίδευση.






Εκεί, ο πατέρας τηςείχε ένα κουρείο.












Η συγγραφέας αποκαλεί το καφενείο λουκουμέ, γιατί πήγαινε εκεί με τον παππού της, που την κέρναγε λουκούμι.








Το παρακάτω ποίημα περιλαμβάνεται μέσα στο βιβλίο "32 καφενεία και ένα κουρείο". Ποια κοινά στοιχεία με το κείμενο του βιβλίου έχει;


ΚΑΦΕΝΕΙΟ

Ναργιλέδες και καφέδες
και γλυκά του κουταλιού
του παλιού του καφενείου

λεβεντιάς του λιμανιού.

Το ΄να πόδι πάνω στ΄άλλο
τάβλι πρέφα και καφέ
πάνε τα φαρμάκια κάτω


Ένα ούζο από μένα
στον Νικόλα τον ψαρά
στον Θανάση τον ψημένο
με αλμύρα και ψαριά.

ΑΛΕΚΟΣ ΦΑΣΙΑΝΟΣ



Στην Ελλάδα, το πρώτο ελληνικό καφενείο άνοιξε στο Ναύπλιο μόλις

απελευθερώθηκε η πόλη.
Στην Αθήνα, πολύ πριν η πόλη ανακηρυχθεί πρωτεύουσα του νέου κράτους, το

πρώτο καφενείο ίδρυσε ένας Βαυαρός, το ονομαστό "Πράσινο δενδρί" στην Ιερά Οδό, το 1834. Μετά την ανακήρυξη της σε πρωτεύουσα, άνοιξε και το περίφημο καφενείο " Η Ωραία Ελλάς"(1873), στη συμβολή των οδών Ερμού και Αιόλου, το οποίο έγινε σημείο συγκέντρωσης όλων των διάσημων προσωπικοτήτων του καιρού























Θυμάμαι ότι


Όταν περιγράφουμε χώρους, πρέπει να αναφέρουμε:

  • πού
  • πώς είναι(εξωτερικά - εσωτερικά)
  • ποιους συναντάμε σ' αυτόν
  • τι κάνουν οι άνθρωποι μέσα σ' αυτόν τον χώρο
  • γιατί πηγαίνουμε και τι κάνουμε εκεί (αν έχουμε γνωρίσει το χώρο ή έχουμε προσωπική σχέση)
  • σκέψεις και συναισθήματα μας γι' αυτό το χώρο.

Να θυμάσαι ότι:

  • αναφέρουμε πρώτα την εξωτερική εμφάνιση του χώρου και έπειτα την εσωτερική
  • χρησιμοποιούμε συνήθως ενεστώτα στις περιγραφές. Αν όμως περιγράφουμε χώρους που δεν υπάρχουν πια ή για γεγονότα που έχουν συμβεί στο χώρο, τότε χρησιμοποιούμε παρελθοντικούς χρόνους
  • χρησιμοποιούμε εικόνες που έχουν σχέση με τις αισθήσεις μας(οπτικές, γευστικές, οσφρητικές κλπ)
  • χρησιμοποιούμε συχνά επίθετα και επιρρήματα(συνήθως τοπικά)




Αναλογία

Τι είναι η αναλογία;

Όταν δύο λόγοι είναι ίσοι , λέμε ότι αποτελούν αναλογία.


Πρόβλημα

Οι τάξεις του σχολείου μας συγκέντρωσαν χρήματα για να βοηθήσουν να χτιστεί ένα σχολείο στη Γάζα για τα παιδιά της Παλαιστίνης.

Η Α΄ τάξη έχει 21 παιδιά και συγκέντρωσε 42 ευρώ.
Η Β΄ τάξη έχει 18 παιδιά και συγκέντρωσε 36 ευρώ.

Συμπληρωνω τον παρακάτω πίνακα


Α΄ Τάξη

Β΄ Τάξη

ΠΑΙΔΙΑ



ΧΡΗΜΑΤΑ





Γράψε το λόγο του αριθμού των παιδιών της Α΄τάξης προς τα χρήματα που συγκέντρωσαν





Γράψε το λόγο του αριθμού των παιδιών της Β ΄τάξης προς τα χρήματα που συγκέντρωσαν




Σύγκρινε τώρα τους δύο λόγους μεταξύ τους (Θυμίσου πώς συγκρίναμε και βρίσκαμε αν δύο κλάσματα ήταν ισοδύναμα)





Είναι οι δύο λόγοι ίσοι; αποτελούν Αναλογία; ................................


Πόσα χρήματα έδωσε κάθε παιδί; ................................................................



Μπορείς τώρα να συμπληρώσεις τον παρακάτω πίνακα, αν ξέρεις ότι κάθε παιδί του σχολείου έφερε το ίδιο ποσό και κάθε τάξη συγκέντρωσε ποσό χρήμάτων ανάλογο με των αριθμών των παιδιών που έχει;



Α΄ Τάξη

Β΄ Τάξη

Γ΄ Τάξη

Δ΄ Τάξη

Ε΄ Τάξη

ΣΤ΄ Τάξη

ΠΑΙΔΙΑ







ΧΡΗΜΑΤΑ











Συμπέρασμα:


Αν συγκρίνω δύο λόγους και βρω ότι είναι ίσοι, βάζω ίσον (=) και λέω ότι αποτελούν αναλογία.

Δηλαδή

1. Η ισότητα δυο λόγων λέγεται Αναλογία


2. Για να βρω αν δύο λόγοι είναι ίσοι συγκρίνω τα χιαστί γινόμενα.


3. Για να σχηματίσω αναλογία από ένα λόγο, φτιάχνω έναν άλλο λόγο που να είναι ίσος με τον πρώτο.

(Ακριβώς όπως σχηματίζω ισοδύναμα κλάσματα, πολλαπλασιάζοντας ή διαιρώντας αριθμητή και παρονομαστή με τον ίδιο αριθμό)




Πάτησε και παίξε
ΚΛΙΚ


ΚΛΙΚ

ΚΛΙΚ